کلر زنی و تصفیه آب آشامیدنی

کلر یک ماده شیمیایی است که برای تصفیه آب آشامیدنی استفاده می‌شود. به این صورت که با اضافه کردن کلر به آب، باکتری‌ها و ویروس‌های مضری که در آب هستند، نابود می‌شوند و آب خالی از آن‌ها می‌شود. به این ترتیب آبی که ما می‌خوریم، سالم‌تر و خالی از خطر بیماری‌هایی مانند سالمونلا و هپاتیت A می‌شود.

مقاله درباره کلر زنی و تصفیه آب آشامیدنی است.

“Chlorination and purification of drinking water.”

کلر زنی و تصفیه آب آشامیدنی

پس از اینکه آب از منابع طبیعی چون رودخانه، دریاچه و چاه جمع آوری شده، باید به یک فرآیند تصفیه زیر پیش بروند تا بتوانند به عنوان آب آشامیدنی استفاده شوند. یکی از مراحل اصلی این فرآیند، کلر زنی است که با هدف از بین بردن باکتری ها، ویروس ها و سایر عوامل آلودگی در آب، انجام می شود.کلر زنی به این صورت است که کلر به آب اضافه می شود و با آن ترکیب می شود تا باکتری ها و ویروس ها را از بین ببرد. این فرآیند در مقادیر مناسب انجام می شود تا بتوانند باکتری ها را از بین ببرند، اما در مصرف طولانی مدت ممکن است باعث ایجاد مشکلات دیگری، مانند ایجاد مواد شیمیایی غیر ضروری در آب شود.

کلر زنی و تصفیه آب آشامیدنی

کلر زنی یا فرآیند کلر زنی، یکی از روش‌های مورد استفاده برای تصفیه آب آشامیدنی است. در این فرآیند، کلر به عنوان یک عامل ضدعفونی کننده به آب اضافه می‌شود تا باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌ها را از بین ببرد.در این فرآیند، کلر به صورت گازی یا مایع به آب اضافه می‌شود. در صورتی که کلر به صورت گازی به آب اضافه شود، آن را به عنوان کلرینه می‌شود. این روش به خاطر سهولت استفاده، قیمت پایین و قابلیت حمل و نقل آسان از طریق لوله‌ها برای تصفیه آب آشامیدنی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.در صورتی که کلر به صورت مایع به آب اضافه شود، آن را به عنوان هیپوکلریت نامید. هیپوکلریت‌ها قابلیت حفظ قدرت عامل ضدعفونی کننده خود را برای مدت زمان بیشتری نسبت به کلرین دارند.

این روش برای تصفیه آب در مناطقی که نیاز به حفظ مقدار کلر در آب دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.هر دو روش کلرینه و هیپوکلریت برای تصفیه آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش‌ها، علاوه بر اینکه باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برند، به عنوان یک روش ارزان برای حذف فلزات سنگین، مواد آلی و اورانیوم از آب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.با این حال، استفاده از کلر به عنوان عامل ضدعفونی کننده در آب آشامیدنی نقایصی دارد.

یکی از مشکلات اصلی استفاده از کلر، تولید ترکیبات شیمیایی جانبی است که به عنوان ترکیبات شیمیایی جانبی ناخواسته یا DBPs شناخته می‌شوند. این ترکیبات شیمیایی جانبی می‌توانند با عوارضی مانند سرطان، عوارض تنفسی و عوارض پوستی مرتبط باشند.در نتیجه، روش‌های جدیدی برای تصفیه آب آشامیدنی مانند استفاده از اوزون و اشعه ماوراء بنفش در حال بررسی هستند. این روش‌های جدید، به عنوان جایگزینی برای کلر، به دلیل عدم تولید ترکیبات شیمیایی جانبی ناخواسته، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

کلر زنی و تصفیه آب آشامیدنی و ایده های خلاقانه

۱. تولید دستگاه‌های خانگی تصفیه آب با استفاده از فیلتراسیون و ازدیاد آگاهی مردم در مورد اهمیت تصفیه آب
۲. تحقیق برای پیدا کردن روش‌های دیگری برای تصفیه آب، به جز کلرزنی، مثلا استفاده از اشعه فرابنفش، پرتونگاری، یونیزاسیون و غیره
۳. ترویج استفاده از آب نگهداری شده در قوطی‌های شیشه‌ای به جای آب جاری و فروش آن در فروشگاه‌ها
۴. تعامل با شرکت‌های تولید کننده کلر برای کاهش میزان استفاده از کلر در تصفیه آب آشامیدنی و جایگزینی آن با روش‌های بی‌خطرتر و صحیح‌تر
۵. ترویج فرهنگ رفتار صحیح در مصرف آب و کاهش هدررفت آب، به‌منظور کاهش نیاز به تصفیه آب و استفاده بهتر از منابع آبی.

 

 

لطفا به مقالات و محصولات ما امتیاز بدین و مارو دلگرم کنید.
۰ / ۵ نتایج: ۵ رای: ۳

رتبه صفحه شما: