خواص آب قلیایی

آب قلیایی به آبی گفته میشود که میزان اسیدیته آن نسبت به آب شیرین کمتر می‌باشد. PH این نوع آب بیشتر از ۷ بوده و همین باعث شده که خاصیت قلیایی داشته باشد. این قلیایی بودن به دلیل حضور ترکیبات معدنی نظیر کلسیم، سیلیکات، پتاسیم، منیزیم و بی کربنات در آب می‌باشد. بسیاری از افراد معتقدند که مصرف آب با پرهاش بالا می‌تواند اسید را در جریان خون شما خنثی کند. بدن شما را به طور موثر متابولیزه کرده تا منجر به سلامت و عملکرد بهتر شود.

 

ورزشکاران از جمله گروه های طرفدار این نوع آب هستند. چراکه مصرف آب قلیایی برای افرادی که تحرک بالایی دارند، باعث حفظ مایع بیشتر در سیستم قلب و عروق می‌شود.  کاهش خروجی ادرار کمتری را برای آنان درپی خواهد داشته و همچنین اسمولانیته خون آنان کاهش می‌یابد. زیرا «اسمولالیته پلاسمای» بالا با افزایش ابتلا به سکته مغزی همراه است.

 

در بیان کلی، آب قلیایی می‌تواند وضعیت «هیدراتاسیون» کلی در افراد فعال را در طول زمان بهبود بخشد. فرایند انجام صحیح هیدراته شدن برای سلامت ما بسیار مهم است. اما، این فقط یک شاید میباشد و دلیل قطعی برای آن هنوز به اثبات نرسیده است.

 

پیشنهاد خرید محصول
خواص آب قلیایی خواص آب قلیایی

دستگاه تصفیه آب خانگی UltraPro X1000 A به همراه فیلتر سه عددی (شیربرداشت تک)

۱۱/۴۰۹/۰۰۰ تومان۴/۲۹۹/۰۰۰ تومانمشاهده

خواص آب قلیایی طبیعی یا مصنوعی

 

همانطور که اشاره شد، آب قلیایی دارای برخی املاح و مواد معدنی در خود می‌باشد. به طور طبیعی هنگامی که جریان آب از لابه لای سنگ ها در دل چشمه های طبیعی عبور می‌کند، مواد معدنی را به خود جذب می‌نماید. این جریان باعث افزایش میزان قلیاییت آب و کاهش میزان اسیدیته آن می‌شود. بسیاری از افراد که خواهان مصرف این نوع آب هستند، آن را به طور مصنوعی و از طریق دستگاه تصفیه آب خانگی و یا الکترولیز بدست می‌آورند.

 

علاوه بر آن بسیاری از بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی و بهداشت مواد غذایی، آب یونیزه می‌فروشند. همچنین میتوانید بواسطه روش زیر به طور کاملا طبیعی آب آلکالین برای منزل خود تهیه کنید.:

 

برای این منظور ابتدا آب لیمو را با مقداری آب ولرم (بهتر است از آب تصفیه شده استفاده کنید) مخلوط کنید. اگر آب تصفیه شده در منزل ندارید از آب شهری یا معدنی، پیشنهاد می‌شود آب را پس از ریختن درون لیوان چند دقیقه بحالت ساکن قرار دهید. اصطلاحا به آب استراحت دهید. سپس آنرا با آب لیموی تازه که از قبل تهیه کرده‌اید اضافه کنید.

 

خواص آب قلیایی و سرطان

 

تحقیقات حاکی از آن است که خواص آب قلیایی برای مقابله با اسیدی شدن بیش از حد جریان خون به شما کمک شایانی می‌کند. آب آشامیدنی که دارای میزان PH بالاتری است میتواند متابولیسم شما را افزایش داده و میزان توانایی بدن شما را برای جذب مواد مغذی حیاتی بهبود ببخشد. علوه بر آن جلوگیری از مبتلا شدن به سرطان و یا کشف سلول های سرطانی راحتتر صورت میگیرد. چراکه این سلول ها در محیط های اسیدی رشد میکنند.

 

بطور کلی، خواص آب قلیایی ممکن است یک اثر مثبت آبرسانی بر روی بدن شما داشته باشد. در برخی اشخاص نیز ممکن است باعث بهبود علائم عملکرد معده شود. با این حال، همانقدر که استفاده از آب آکالینی دارای طرفدار است، دارای مخالفانی نیز می‌باشد.

 

موضوع مهمی که تمامی دانشمندان به آن اتفاق نظر دارند این می‌باشد که در حالت طبیعی و به طور عادی، بدن شما قادر به افزایش PH خود است بدون آنکه به اقدامات جانبی احتیاج داشته باشد. بدن شما دارای مکانیزم های سلولی چندگانه، پیچیده و متصل است که در حفظ پرهاش بدن، دقیقا در نقطه‌ای است که باید در آنجا باشد و وظیفه‌ی خود را به طور صحیح و کامل انجام دهد.

با اینکه به طور کلی خواص آب قلیایی برای سلامتی بدن به اثبات نرسیده، اما مشاهداتی نیز برای امن بودن و مفید بودن آن وجود دارد که برای سلامتی مناسب است. اگر قصد دارید آب قلیایی را امتحان کنید لطفا چند توصیه پزشکی در رابطه با نوشیدن آب یونیزه قلیایی را مطالعه نمایید. این موارد می‌تواند به شما کمک کند تا بدن سالم تری داشته باشید.

توصیه های پزشکی

  • اضافه کردن مقدار آب لیموی تازه با آب تمیز و پاکیزه
  • استفاده از آب مقطر با آب لیموی تازه؛ البته ممکن است در این روش مقدار کمتری مواد معدنی بدست آورید.
  • در صورت امکان آب قلیایی را در زمان صرف غذا ننوشید. چراکه مصرف آن همراه با غذا ممکن است بر توانایی بدن شما برای هضم غذا تاثیر منفی بگذارد.

اگر هنگام استفاده از آب آلکالینی دچار عوارض جانبی شدید، باید از مصرف آن اجتناب کرده و با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند برایتان یک رژیم مناسب غذایی تهیه کند و یا علت های خاص آنرا به شما بگوید.

هر چیزی که باید در مورد آب قلیایی بدانید

احتمالا شما هم در مورد آب قلیایی و تبلیغات زیادی که برای آن میشود دیده و یا شنیده اید. برخی از این تبلیغات میگوید میتواند باعث جلوگیری از روند پیر شدن شود، برخی میگویند با تنظیم pH خون مانع بروز سرطان میشود و بسیاری فواید دیگر که برای آن بیان میکنند.
اما واقعیت چیست؟ آیا واقعا آب قلیایی همه این فواید را در خود جای داده؟ برای پاسخ به این سوال ها ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

خواص آب قلیایی چیست؟

عبارت “قلیایی” در آب قلیایی اشاره به pH بالای آب دارد و در واقع نقطه مقابل اسیدی است. pH واحدی است بین ۰ تا ۱۴ که بر اساس میزان اسیدی بودن یا قلیایی بودن آن تعیین میشود. هرچه pH به ۰ نزدیک تر باشد خاصیت اسیدی بیشتر است و هرچه به عدد ۱۴ نزدیک تر باشد خاصیت قلیایی آن بیشتر است. طبیعی است که pH ۷ خنثی است و نه خاصیت اسیدی دارد و نه خاصیت قلیایی.
آب قلیایی دارای pH بالاتر از ۷ است و طرفداران آن معتقدند که میتواند اسید ها را در بدن شما خنثی کند.
آب آشامیدنی معمولی خنثی است و همانطور که گفته شد pH آن برابر ۷ است، این عدد در آب قلیایی به عدد ۸ یا ۹ می رسد. گرچه در مورد آب قلیایی فقط pH آن به تنهایی مهم نیست و باید دارای ترکیبات قلیایی دیگری نیز باشد.
آب قلیایی باید دارای املاح قلیایی و پتانسیل معکوس اکسیداسیون باشد، پتانسیل معکوس اکسیداسیون قابلیتی است که به آب اجازه میدهد نقش آنتی اکسیدانی داشته باشد و هرچه این پتانسیل بیشتر باشد خاصیت آنتی اکسیدانی آن آب هم بیشتر است.

پیشنهاد خرید محصول
خواص آب قلیایی خواص آب قلیایی

فیلتر قلیایی کننده Alkaline

۲۰۰/۰۰۰ تومان۱۲۹/۰۰۰ تومانمشاهده

آیا آب قلیایی واقعا مفید است؟

آب قلیایی موضوع بحث برانگیزی در بین دانشمندان است، بسیاری از دانشمندان معتقدند که شواهد کافی مبنی بر اثبات ادعای فروشندگان و تبلیغ کنندگان این آب وجود ندارد و نمیتوان خواصی که برای آب قلیایی میشود را تایید کرد، از طرفی دیگر تناقض ها در نتایج آزمایشات در مورد آب قلیایی میتواند در نتیجه وجود انواع مختلف آب قلیایی باشد.
بر اساس اطلاعات مایو کلینیک آب معمولی بهترین انتخاب برای مصرف بیشتر افراد است، آنها معتقدند که هیچ یافته علمی ای معتبری مبنی بر خواص آب قلیایی برای افراد سالم وجود ندارد و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.
با این حال برخی مطالعات وجود دارند که میگویند آب قلیایی در برخی از شرایط خاص میتواند مفید باشد.
به طور مثال در این مطالعه دیده شد که مصرف آب کربوناته طبیعی که دارای pH ۸.۸ است میتواند به خنثی شدن پپسین در معده کمک کرده و موجب کاهش رفلاکس معده شود.
در مطالعه ای دیگر بیان شد که مصرف آب قلیایی میتواند برای افراد مبتلا به فشار خون، دیابت و چربی خون مفید باشد.
در مطالعه کوچک دیگری که بر روی ۱۰۰ نفر صورت گرفت مشاهده شد که مصرف آب قلیایی پس از یک فعالیت پر استرس میتواند جریان خون را راحت تر و سریع تر کند. و این مسئله به این معنی است که اکسیژن رسانی به بافت ها و سلول های بدن راحت تر صورت میگیرد و در نتیجه موجب کاهش اثر استرس بر بدن میشود.
با این حال باید مطالعات بیشتر و وسیع تری بر روی خواص آب قلیایی صورت پذیرد تا بتوان به نتایج تحقیقات در آن استناد کرد.

با وجود کافی نبودن شواهد علمی مبنی بر خواص آب قلیایی، طرفداران این آب کماکان معتقدند که آب قلیایی خواص زیر را برای همه افراد داراست:
♦ خاصیت ضد پیری بخاطر خواص آنتی اکسیدانی آن
♦ پاک کنندگی روده
♦ افزایش قدرت سیستم ایمنی
♦ آب رسانی به بدن و افزایش سلامت پوست و خاصیت سم زدایی
♦ کاهش وزن
♦ کمک به پیشگیری از سرطان

این افراد همچنین معتقدند که آب های اسیدی دارای پتانسل مثبت اکسیداتیو هستند که باعث اکسیده شدن بدن شده و مضرات زیادی برای بدن دارند، ولی آب های قلیایی و یونیزه شده دارای پتانسیل منفی اکسیداتیو هستند و برای بدن مفید میباشند.

پیشنهاد خرید محصول
خواص آب قلیایی خواص آب قلیایی

فیلتر قلیایی کننده آلکالاین Alkaline

۲۰۰/۰۰۰ تومان۱۵۴/۸۰۰ تومانمشاهده

ضرر های آب قلیایی

گرچه نوشیدنی های قلیایی به نظر بی خطر می آیند اما میتوانند عوارض جانبی منفی برای فرد به همراه داشته باشند.
یکی از مثال های عوارض سوء برای آب قلیایی کاهش قدرت اسیدی معده و در نتیجه کاهش توانایی اسیدی معده برای هضم و از بین بردن میکروب های بیماری زا و در نهایت ورود آنها به جریان خون میباشد.
علاوه بر این قلیایی شدن بیش از حد بدن میتواند موجب مشکلات گوارشی و پوستی دیگری برای فرد شود. قلیایی شدن بیش از حد pH بدن میتواند موجب حالتی به نام آلکالوز در بدن گردد که علائم زیر را به همراه دارد:
♦ تهوع
♦ استفراغ
♦ لرزش دست
♦ گرفتگی عضلات
♦ سوزن سوزن شدن اندام ها یا صورت
♦ گیجی

آلکالوز میتواند باعث کاهش کلسیم آزاد در بدن شود که این مسئله ممک است منجر به مشکلات استخوانی و پوکی استخوان شود.

پیشنهاد خرید محصول
خواص آب قلیایی خواص آب قلیایی

شارژ فیلتر قلیایی Alkaline

۱۸۰/۰۰۰ تومان۱۳۰/۸۰۰ تومانمشاهده

آب قلیایی طبیعی یا مصنوعی؟

آبی که به صورت طبیعی از دل کوه بیرون می آید و از روی سنگ ها و مواد معدنی میگذرد و در خود این مواد را دارد قلیایی میشود، مثل آب چشمه ها و رودخانه ها.
با این حال برخی از آب هایی که به اسم آب قلیایی در فروشگاه ها فروخته میشود در طی فرایندی شیمیایی به نام الکترولیز قلیایی شده اند.
در این روش از یونیزه کردن آب و عبور جریان برق از آن میتوانند موادی اسیدی کننده آب را جدا کرده و در نهایت pH آب را بالا ببرند.
با این حال دانشمندان معتقدند که کیفیت آب اصلی قبل از یونیزاسیون بسیار مهم است و نوع آبی که یونیزه میشود در خواص آن موثر است.
سازمان جهانی بهداشت هشدار میدهد که در مورد مصرف آب هایی که دستکاری میشوند دقت نمایید و سعی کنید از آب های طبیعی بنوشید.

آیا مصرف آب قلیایی ضرری ندارد؟

مسئله ای که در مورد آب قلیایی مطرح است ایمن بودن یا نبودن مصرف آن نیست، بلکه ادعاهایی است که در مورد آن مطرح است.
در حال حاضر مدارک و شواهد محکمی مبنی بر فایده ی آب قلیایی برای هیچ یک از شرایط و بیماری ها وجود ندارد و محققان در مورد اینکه مصرف این آب جایگزین درمان یک بیماری شود هشدار میدهند.
مصرف آب قلیایی طبیعی یا همان آب چشمه و رودخانه مشکلی ندارد و ایمن است. البته باید جنبه بهداشتی آن را در نظر بگیرید.
با این حال باید در مورد مصرف آب های قلیایی مصنوعی که در کارخانه ها تولید میشوند احتیاط کنید، زیرا دارای مواد معدنی کمتر نسبت به آب طبیعی هستند و یا ممکن است مواد نگهدارنده داشته باشند.
بعلاوه این مسئله را در گوشه ذهن خود داشته باشید که مصرف بیش از اندازه آب قلیایی میتواند موجب کمبود در سایر املاح بدن شود.

لطفا به مقالات و محصولات ما امتیاز بدین و مارو دلگرم کنید.
۰ / ۵ نتایج: ۴.۸۶ رای: ۱۴

رتبه صفحه شما: